2015. június 6., szombat

Andy Weir: A marsi

Ez a könyv abszolút kedvencemmé vált.
Vetekszik a Harry Potter sorozattal, és ez bizony nagy szó.
Először angolul olvastam, és egyszerűen zseniálisnak találtam. Természetesen kíváncsi lettem, belekukkantottam a magyar kiadásba, néhány héttel később audiobookban hallgattam meg. (Ez utóbbi egy hihetetlenül magas minőségű cucc, a youtube-on is megtalálható itt)
Egészen biztos vagyok benne, hogy ez a hangoskönyv még jónéhány tortám társasága lesz, mert egyszerűen elvarázsol.
Na de lássuk a könyvet!

Andy Weir: A marsi 
AZ UTÓBBI ÉVEK LEGNAGYOBB SCI-FI SZENZÁCIÓJA, AMELYBŐL RIDLEY SCOTT FORGAT FILMET HAMAROSAN. A GRAVITÁCIÓ CÍMŰ FILMHEZ HASONLÓAN EZ A KÖNYV IS MEGHÓDÍTOTTA A SZÉLESEBB KÖZÖNSÉGET.

Hat nappal ezelőtt Mark Watney az elsők között érkezett a Marsra. Most úgy fest, hogy ő lesz az első ember, aki ott is hal meg.
Miután csaknem végez vele egy porvihar, ami evakuációra kényszeríti az őt halottnak gondoló társait, Mark teljesen egyedül a Marson ragad. Még arra is képtelen, hogy üzenetet küldjön a Földre, és tudassa a világgal, hogy életben van – de még ha üzenhetne is, a készletei elfogynának, mielőtt egy mentőakció a segítségére siethetne.
Bár valószínűleg úgysem lesz ideje éhen halni. Sokkal valószínűbb, hogy még azelőtt vesztét okozzák a sérült berendezések, a könyörtelen környezet vagy egyszerűen csak a jó öreg „emberi tényező”.
De Mark nem hajlandó feladni. Találékonyságát, mérnöki képességeit, és az élethez való hajthatatlan, makacs ragaszkodását latba vetve, rendíthetetlenül állja a sarat a látszólag leküzdhetetlen akadályok sorozatával szemben. Vajon elegendőnek bizonyul-e
leleményessége a lehetetlen véghezviteléhez?

Kiadásinfó:
* Fumax,
Budapest, 2014
ISBN: 9789639861831
Fordította: Rusznyák Csaba
358 oldal
-ez a kötet, a borító és az egész úgy ahogy van gyönyörű.

(További általam szemügyre vételezett kiadások:
* Podium Publishing,
audiobook 2013
10 óra 53 perc
Felolvasta: R. C. Bray
ASIN: B00B5HO5XA

* Crown Publishing
2014
ISBN: 9780804139021
384 oldal)
Történet:
Amint a fülszövegből is kiderül, főszereplőnk Mark Watney társaival egy Mars-expedíció keretein belül a Vörös Bolygóra érkezik. Egy komoly szélvihar miatt el kell hagyniuk a bolygót. Az evakuálás során, a homokviharban Mark megsérül és elsodródik a többiektől. 
A legénységnek nincs más választása, indulniuk kell. Mark ruhája egyértelműen az életfunkciók hiányát jelzi, így nehéz szívvel, de otthagyják halottnak hitt társukat.
Ám Mark életben van, befoltozza a sérülést a szkafanderen és jobb híján visszatér és berendezkedik a Lakban, az expedíció számára kialakított marsi telepen és naplóban rögzíti az eseményeket. A viharnak köszönhetően semmilyen kommunikációja nincs, s hiába jönnek rá a Földön viszonylag hamar, hogy Watney életben van, nem tudnak kapcsolatba lépni vele.
Sose gondolnánk, hogy a legnagyobb gondja az élelemmel van, de mint botanikus és gépészmérnök rendkívüli találékonysággal megoldást talál a problémára, ugyanúgy, mint az éld-túl-a-Marson küldetés során felmerülő minden egyéb életveszélyes helyzetre.


Elfogult vagyok, nézzétek el. Egyszerűen imádtam a könyvet.
Először is a stílusa.
Egyszerűen remek. Tökéletesen megfelel a célnak: szemszögváltásaival végig fenntartja az érdeklődést és az izgalmat.
A naplóbejegyzések teli vannak szarkazmussal, öniróniával, nem egyszer kacagtam fel olvasás közben. Ezek alapján megismerjük az elképesztő agyú Markot, hogyan jön rá nem egyszer melléfogva, akár hajszál híján fatális helyzeteket okozva a megoldásokra. Egy rendkívüli ember profilját láthatjuk. Olyan élni akarás van benne, hogy egyszerűen erőt pumpál az emberbe. Egy optimizmus bomba.
"Fura egy érzés ez. Bárhová megyek, én vagyok az első. Ha kilépek a marsjáróból? Én vagyok az első, aki valaha ott járt! Ha megmászok egy dombot? És vagyok az első, aki valaha megmászta. Ha belerúgok egy kőbe? Az a kő egymillió éve nem mozdult onnan! 
Én vagyok az első, aki hosszú utat vezetett le a Marson. Én vagyok az első, aki harmincegy napnál több solt töltött a Marson. Én vagyok az első, aki növényt termeszt a Marson. Első, első, első!"
Néha már magam is azt mondtam volna, hagyd a francba, feküdj le és várd meg amíg kifogy az oxigén, de Watney inkább káromkodott egyet és agyalt.
Na igen káromkodás.
Mint sokan elmésen megjegyezték, rengeteg a káromkodás benne. Így van. A furcsa, hogy az angolban cseppet se zavaró, egészen másként hat. Szerintem egy kicsit hibája a magyar fordításoknak, hogy nyersen átveszik ezeket és nem finomítanak. Nálunk azért nem szokás ennyire csúnyán beszélni, és valljuk be, kevésbé szúrná a szemünket egy "basszus", mint a "b@sszameg".
DE! bizony én is káromkodnék, ha a fél telep az arcomba robbanna, vagy fontos felszerelést zárnék rövidre.
Az E/3 részek, amelyekben Watney-t látjuk csak tovább növelik az izgalmat, a NASA részek pedig egyrészt nagyon kellenek, másrészt Venkat Kapoor például nagy kedvencemmé vált.
Nagyon hatásosak voltak a Hermes legénységét mutató részek, értem ez alatt a visszautalásokat, az e-maileket és úgy egyáltalán mindent. Lewis egy olyan parancsnok, akinek én is bármikor a kezébe tenném az életem.

A könyv sci-fi, és sokkal inkább science, mint fiction, mégis olyan módon tálalja a tudományos részeket, hogy az izgalmas, és érdekes, és nem egy unalmas középiskolai kémiaóra jut eszünkbe róla.
"Tudod mit? A „kilowattóra per sol” macerás kifejezés, úgyhogy most kitalálok neki egy új tudományos egységnevet. Egy kilovattóra per sol… bármi lehet… hm… nem megy ez nekem. „Kalóz-ninjának” fogom nevezni."
Bevallom, semminek nem számoltam utána, de minden annyira logikusan volt levezetve, hogy volt amikor a homlokomra csaptam a felismeréstől.
Pl amikor kivitte a laptopot a felszínre:
"Azonnal meghalt. A képernyő még azelőtt elsötétült, hogy kiléptem volna a légzsilipen. Mint kiderült, az „L" az „LCD"-ben annyit tesz, hogy „likvid". Gondolom, vagy megfagyott, vagy elpárolgott. Lehet, hogy írok majd egy vásárlói értékelést. „A terméket a Mars felszínére hoztam. Nem működött. 0/10"." (liquid-folyékony)


Nem csak a tudományos dolgokban találta meg csodásan az egyensúlyt. A könyv egyik hatalmas erőssége szerintem az, hogy szuperül megtalálta az arányokat.
Tudomány és izgalom, humor és dráma egyaránt kivételesen jól van adagolva.
Főleg a hangos könyv esetében, de olvasás közben is elképesztően izgultam Watney-ért. Nem egyszer szaladt tele a szemem könnyel-
"
Mély le­ve­gőt vett, és ki­en­ged­te. Két­ség­be­eset­ten rá­né­zett a ki­lö­vést mél­ta­tó, öröm­te­li be­szé­dét tar­tal­ma­zó kék dosszi­é­ra. Be­tet­te az ak­ta­tás­ká­já­ba, és ki­vet­te a vö­rös dosszi­ét, ami­ben a má­sik be­széd volt."- szorongtam a visszaszámlálások alkalmával vagy felnevettem egy-egy poénon.

"Felnőtt férfi vagyok, aki csak néha visel pelenkát (az EVA-ruhákban muszáj)."
Nem emlékszem, hogy valaha izgultam volna ennyire egy könyv szereplőjéért. Magával ragadott, nem tudtam letenni.


Mark néha kétségbe esik, de nem rinyál, nem hisztizik, nem adja fel. Nekihasal és gondolkodik. Találékonysága, kreativitása és élni akarása az optimizmusával karöltve viszi őt tovább.
Talán ez lehetne az egész könyv mottója, de esküszöm, az enyém is:

"Na, jó, aludtam egy nagyot, és most már nem tűnik olyan reménytelennek a helyzet, mint tegnap."

Muszáj volt megtudnom ezt-azt Andy Weir -ről is.
Édesapja részecskefizikus, így egész biztosan gyerekként magába szívta a fizika imádatát, bár ő maga programozóként dolgozik (igazi kockák számára újabb pozitívum lehet, hogy a Warcraft 2 -n is dolgozott). Klasszikus sci-fi-n nevelkedett, Asimovot és Arthur C. Clarkot olvasott.
Éveken át a blogján publikált, első nagyobb munkája A marsi, amibe hatalmas kutatómunkát fektetett, így tudományosan annyira hiteles, amennyire csak lehetséges.
Mivel a kiadók visszautasították a blogján közölte részletekben. Kényelmi okokból lett elérhető a legkisebb 0.99$ áron Kindle e-könyvben. Mivel elképesztő népszerűséget ért el és 3 hónap alatt 35ezer példányban kelt el, felfigyeltek a kiadók, és a Crown Publishing vette meg.
Rövid idő alatt New York Times best-seller lett és idén november 25-én megjelenik filmen aminek rendezője Ridley Scott, a főszerepben Matt Damon-nal.

Szemszög: 
  • E/1 (napló-Mark Watney)
  • E/3 (Mark, a Hermes legénysége, NASA)
Kedvenc szereplők:
  • Mark Watney
  • Venkat Kapoor (NASA vezető)
  • Mindy Parker (technikus)
  • Melissa Lewis (Hermes kapitánya)
  • sorolhatnám még...
Utáltam szereplők:
  • bosszantott, nem csíptem, de nem utáltam: Mitch Henderson
Kedvenc rész:
  • a legizgalmasabb: a légzsilip
  • a kilövés
Szomorú rész:
  • az utánpótlás hibája
  • a Hermes legénységének távozása
10/10
Abszolút Favorit (AF)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése